Πέμπτη 5 Νοεμβρίου 2009

Η διαστρέβλωση της Σαλονικιώτικης ντοπιολαλιάς

..Θα έχετε ακούσει την διαφήμιση για την Χρυσή Ευκαιρία Βορείου Ελλάδας, όπου ακούγεται ένας περίεργος τύπος να μιλά μια γλώσσα που προφανώς ο διαφημιστής θέλει να πλασάρει σαν τοπική διάλεκτο της Θεσσαλονίκης, αφού το αντικείμενο που διαφημίζει αφορά μια συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή... Ο τύπος λοιπόν αυτός, χρησιμοποιεί μια προφορά που δεν έχει καμία σχέση με τη τοπική διάλεκτο της Θεσσαλονίκης δηλ. τα κλασσικά παχύ λάμδα και τα με, σε , (.."πλάκα με κάνεις ?" , "κάνε με κεφτεδάκια..." ) κλπ. Η προφορά που ακούγεται, είναι μια ιδιότυπη αργκό των γηπέδων και χρησιμοποιούνται εκφράσεις που εγώ τουλάχιστον που είμαι γέννημα θρέμμα Σαλονικιός, δεν έχω ακούσει ποτέ μου... "..Θα μας τσαμπουκαλευτείς ρε Αθηναίε ?", ξεσπαθώνει ο τύπος, θαρρείς και τη φράση τσαμπουκαλεύτηκα τη λένε μόνο οι Θεσσαλονικείς και όχι οι απανταχού ποδοσφαιρόχαυλοι.. Το Θεσσαλονίκη γίνεται "Σαλόνικα να 'ουμε" το ρήμα "ξέρεις" γίνεται "ξες", το "δωρεάν" ή κοινώς αλλά αρκούντως κατανοητό "τζάμπα" μετατρέπεται σε "τζαμπαντάν" και το "εντάξει" μεταμφιέζεται στο νεοελληνικότατο "ταμάμ" !! Αν ακούσει ένας τρίτος παρατηρητής αυτή την ανοησία και δεν γνωρίζει πως μιλιέται η τοπική διάλεκτος, θα νομίσει πως η Θεσσαλονίκη δεν έχει απελευθερωθεί ακόμη από το τουρκικό ζυγό ή στη καλύτερη περίπτωση κατοικείται από χιλιάδες ανεγκέφαλους τύπους - σαν το πρότυπο της διαφήμισης - που δεν ξέρουν ούτε μια λέξη να αρθρώσουν σωστά... Κάποτε θα πρέπει και στο χώρο της διαφήμισης να υπάρξει επιτέλους εκείνο το επίπεδο που αν μη τι άλλο - μια και το ακούμε και το βλέπουμε καθημερινά από τα ΜΜΕ - δεν θα βιάζει με προσβλητικό τρόπο την αισθητική μας ....

Δεν υπάρχουν σχόλια: